Zdefiniowanie zasad funkcjonowania restauracji jest niezb臋dne do zapewnienia prawid艂owego funkcjonowania firmy i osi膮gni臋cia po偶膮danego sukcesu.
Zasady te musz膮 obejmowa膰 kilka sekcji, kt贸re jasno i dok艂adnie wskazuj膮, w jaki spos贸b b臋d膮 wykonywane czynno艣ci w kuchni i poza ni膮.
Tutaj znajdziesz wi臋cej informacji na temat punkt贸w, kt贸re powiniene艣 rozwin膮膰 w regulaminie swojej restauracji, a ponadto zostawiamy ci kilka wskaz贸wek, kt贸re pomog膮 ci osi膮gn膮膰 cele, kt贸re zaplanowa艂e艣 dla swojej firmy.
Zasady, kt贸rych nale偶y przestrzega膰 wewn膮trz restauracji
Zasady funkcjonowania restauracji musz膮 obejmowa膰 ka偶dy z aspekt贸w, kt贸re umo偶liwi膮 jej rozw贸j i przynios膮 korzy艣ci Twojemu projektowi.
Przepisy te b臋d膮 obejmowa膰 sankcje, do kt贸rych personel b臋dzie musia艂 si臋 stosowa膰 w przypadku nieprzestrzegania przepis贸w, np. nieprzestrzegania godzin pracy lub nieprzestrzegania zada艅 wykonywanych w zak艂adzie.
Podobnie, regulamin restauracji musi podkre艣la膰 istotne aspekty, takie jak: zatrudnianie nowych pracownik贸w, przetwarzanie pozwole艅 i obowi膮zki, jakie marka musi spe艂nia膰 wobec pracownik贸w.
Zatrudnianie personelu
W tej cz臋艣ci zwracamy uwag臋 na fakt, 偶e wszystkie zatrudnione osoby musz膮 spe艂nia膰 wymogi okre艣lone w ofercie pracy.
W czasie przes艂uchania nale偶y zwr贸ci膰 si臋 z pro艣b膮 o 偶yciorys wnioskodawcy. W ten spos贸b 艂atwiej b臋dzie oceni膰 wcze艣niejsze do艣wiadczenia i cechy na stanowisku, o kt贸re si臋 ubiegasz.
W przypadku zatrudnienia nowych pracownik贸w, musz膮 oni podpisa膰 umow臋 okre艣laj膮c膮, 偶e s膮 na okres pr贸bny wynosz膮cy 90 dni oraz, je艣li wyka偶膮 si臋 proaktywno艣ci膮 i dobrymi wynikami, przyst膮pi膮 do podpisania umowy na czas nieokre艣lony.
Godziny pracy i przerwy
Godziny pracy r贸偶ni膮 si臋 w zale偶no艣ci od restauracji.
Zazwyczaj trwaj膮 one od poniedzia艂ku do pi膮tku od 8:00 do 20:00, a przerwa obiadowa b臋dzie trwa艂a godzin臋, od 14:00 do 15:00.
Wchodz膮c lub wychodz膮c z miejsca pracy, pracownik musi podpisa膰 list臋 obecno艣ci w celu sprawdzenia, czy przestrzega czasu pracy
W przypadku, gdy pracownik przyjedzie do pracy z op贸藕nieniem bez uprzedniego powiadomienia, potr膮cona zostanie cz臋艣膰 jego wynagrodzenia.
Z drugiej strony, zabronione jest podpisywanie si臋 przez jakiegokolwiek cz艂onka personelu na nazwisko wsp贸艂pracownika. Ta akcja skutkuje zni偶k膮 cz臋艣ci twojego wynagrodzenia i ostrze偶eniem.
Zezwolenia i nieobecno艣ci personelu
Zgodnie z regulaminem restauracji zezwolenia na prac臋 musz膮 by膰 z艂o偶one w formie pisemnej na jeden dzie艅 przed 偶膮dan膮 dat膮. Je偶eli wniosek zostanie z艂o偶ony w czasie kr贸tszym ni偶 24 godziny, zostanie on odrzucony, z wyj膮tkiem przypadk贸w si艂y wy偶szej.
Szef jest odpowiedzialny za autoryzacj臋 zezwole艅 i okre艣lenie warunk贸w, kt贸re musz膮 by膰 jasne, znane i zaakceptowane przez obie strony.
Jeden z najwa偶niejszych warunk贸w ma zwi膮zek z nieobecno艣ci膮 pracownika w pracy i stanowi, 偶e urlop nie b臋dzie wyp艂acany, je艣li nieobecno艣膰 b臋dzie trwa艂a ca艂y dzie艅, chyba 偶e kierownik wska偶e inaczej.
Obszary restauracji
Og贸lnie rzecz bior膮c, strefy restauracyjne s膮 wyra藕nie oznaczone, aby uniemo偶liwi膰 klientom lub go艣ciom omy艂kowy dost臋p do miejsc przeznaczonych wy艂膮cznie dla pracownik贸w firmy.
Dlatego te偶 偶aden klient nie b臋dzie m贸g艂 wej艣膰 do cz臋艣ci kuchennej, jego pobyt zostanie zagospodarowany w pokoju g艂贸wnym, na tarasie i w 艂azienkach.
Kelnerzy musz膮 by膰 艣wiadomi przybycia nowych go艣ci z zamiarem zapewnienia wysokiej jako艣ci us艂ug i unikni臋cia k艂opot贸w z oczekiwaniem na stolik przez d艂ugi czas.
Innym, nie mniej wa偶nym zadaniem dla kelner贸w jest zaproponowanie da艅 lub menu dnia restauracjom, kt贸re mog膮 nie mie膰 jasnego wyobra偶enia o tym, jakie s膮 ich preferencje. W ten spos贸b zapewnione zostanie przyjemne i wyj膮tkowe do艣wiadczenie.
Miejsca parkingowe s膮 dla klient贸w i pracownik贸w. Ka偶da osoba, kt贸ra nie wejdzie do restauracji, musi zosta膰 usuni臋ta z lokalu przez szefa ochrony, z uprzejmo艣ci膮.
Szef ochrony b臋dzie odpowiedzialny za czuwanie nad dost臋pem go艣ci w celu zapewnienia wi臋kszego bezpiecze艅stwa, a personel za codzienn膮 kontrol臋.
Nale偶y podkre艣li膰, 偶e ka偶dy cz艂onek personelu restauracji musi utrzymywa膰 swoje miejsce pracy w czysto艣ci, zapewniaj膮c w ten spos贸b zdrowie lokalu.
Obowi膮zki przedsi臋biorstwa wobec personelu
Zobowi膮zania sp贸艂ki wobec jej pracownik贸w s膮 nieuniknione, dlatego te偶 jest ona odpowiedzialna za wype艂nianie zobowi膮za艅 podj臋tych wobec swoich pracownik贸w.
Przedsi臋biorstwo musi wyp艂aci膰 wynagrodzenia i odszkodowania dla pracownik贸w w ustalonym terminie.
Ponadto jest on zobowi膮zany do zapewnienia swoim pracownikom niezb臋dnych narz臋dzi i zaopatrzenia w celu w艂a艣ciwego wykonywania swoich obowi膮zk贸w w restauracji. Podobnie, musz膮 one obejmowa膰 szkolenia maj膮ce na celu doskonalenie metod pracy swoich pracownik贸w.
Pracownicy powinni by膰 traktowani profesjonalnie, z szacunkiem i bez z艂ego traktowania. W przypadku niezgodno艣ci, pracownik mo偶e zg艂osi膰 sytuacj臋 kierownikowi.
Zabronione czynno艣ci w restauracji
Wszyscy pracownicy musz膮 posiada膰 identyfikator firmowy, kt贸ry musi by膰 okazany przy wej艣ciu i u偶ywany w ci膮gu dnia roboczego. Pracownicy mog膮 zdejmowa膰 odznak臋 dopiero po zako艅czeniu godzin pracy.
Podobnie obowi膮zkowe jest korzystanie z munduru w obr臋bie obiekt贸w w godzinach pracy, w kt贸rych pracownicy maj膮 do dyspozycji schowki do przebierania si臋 w restauracji i z powrotem. Pracownicy, kt贸rzy narusz膮 t臋 regulacj臋, zostan膮 ukarani.
Pracownicy restauracji nie mog膮 pali膰 wewn膮trz lokalu, mog膮 to robi膰 tylko w czasie przerwy.
Ze wzgl臋d贸w bezpiecze艅stwa pracownicy zak艂adu b臋d膮 sprawdzani przy wchodzeniu i wychodzeniu z pomieszcze艅 restauracji. Podobnie, musz膮 zostawi膰 swoje rzeczy w szafce.
Je偶eli kt贸rykolwiek z pracownik贸w odbierze jak膮kolwiek rzecz, kt贸ra jest w艂asno艣ci膮 restauracji, musi posiada膰 pisemne o艣wiadczenie wskazuj膮ce pow贸d usuni臋cia. Je艣li nie jest to uzasadnione, osoba ta musi wyja艣ni膰, dlaczego j膮 wzi臋艂a i umie艣ci膰 przedmiot na swoim miejscu.
Nale偶y unika膰 akt贸w niezdyscyplinowania wewn膮trz i na zewn膮trz zak艂adu, takich jak: skandale, dyskusje lub k艂贸tnie z innymi cz艂onkami personelu lub w restauracji.
Zalecenia dla udanej restauracji
Oferowanie wysokiej jako艣ci us艂ug i zapewnienie niezapomnianych wra偶e艅 w Twojej restauracji wykracza poza podawanie dobrego dania z prezentacj膮 filmow膮.
W regulaminie restauracji nale偶y zawrze膰 drobne szczeg贸艂y, takie jak empatia w obs艂udze, innowacyjno艣膰 potraw, zarz膮dzanie lojalno艣ci膮 marki wobec klient贸w i niezr贸wnan膮 uwag膮.
Dzi臋ki tym o艣miu rekomendacjom mo偶esz zapewni膰 sobie w swojej restauracji niezwyk艂e do艣wiadczenie, osi膮gaj膮c nie tylko preferencje i lojalno艣膰 klient贸w, ale tak偶e osi膮gaj膮c sukces swojego projektu.
Innowacja
Je艣li chcesz wyr贸偶ni膰 si臋 w 艣wiecie gastronomii, innowacyjno艣膰 i kreatywno艣膰 pomagaj膮 Twojej restauracji osi膮gn膮膰 ten cel krok po kroku.
Chocia偶 istniej膮 restauracje, kt贸re oferuj膮 klasyczne i tradycyjne menu, nie oznacza to, 偶e du偶a liczba os贸b stawia na restauracje z alternatywami innymi ni偶 te, do kt贸rych s膮 przyzwyczajone.
Skorzystaj wi臋c z tematu swojej restauracji i menu, kt贸re serwujesz, aby zaskoczy膰 swoich klient贸w i zaoferowa膰 im us艂ugi, kt贸rych oczekuj膮.
Empatia
Empatia jest jedn膮 z najwa偶niejszych warto艣ci w restauracji i musi by膰 wcielana w 偶ycie przez pracownik贸w przez ca艂y czas.
S艂uchanie klient贸w, branie pod uwag臋 ich punktu widzenia, przedstawianie sugestii i oferowanie przyjemnego traktowania to niekt贸re ze sposob贸w, w jaki nale偶y podchodzi膰 do empatii w restauracji.
Szkolenie
Ka偶da osoba, a zw艂aszcza ci, kt贸rzy s膮 cz臋艣ci膮 kuchni, musz膮 by膰 w stanie przyj膮膰 pozycj臋, jak膮 zajmuj膮 w restauracji i przygotowa膰 oferowane dania do perfekcji.
Wa偶ne jest jednak wzmocnienie zdobytej wiedzy, aby mogli oni doskonali膰 swoje techniki lub odkrywa膰 nowe dania lub przepisy, kt贸rych przygotowanie w restauracji mo偶e by膰 op艂acalne.
Kiedy jednak m贸wimy o szkoleniach, musimy w艂膮czy膰 do nich kursy obs艂ugi klienta, aby wzmocni膰 wiedz臋 pracownik贸w odpowiedzialnych za przyjmowanie i obs艂ug臋 go艣ci w restauracji. W ten spos贸b b臋d膮 mogli oferowa膰 ostro偶ne i wysokiej jako艣ci us艂ugi.
Produkt
Produkty u偶ywane do przygotowania potraw w menu musz膮 by膰 najlepsze, to doda warto艣ci i jako艣ci daniu, nadaj膮c mu wyr贸偶niaj膮cy si臋 charakter, kt贸ry wyr贸偶nia go na tle konkurencji.
Idea艂em jest wynaj臋cie dostawc贸w, kt贸rzy dostarczaj膮 艣wie偶e i doskona艂ej jako艣ci sk艂adniki w przyst臋pnych cenach.
Kiedy Twoje zam贸wienie dotrze do nas, musisz si臋 upewni膰, 偶e wszystkie sk艂adniki s膮 w idealnym stanie, bez nier贸wno艣ci i zadrapa艅, 偶e maj膮 dobry kolor, zapach i doskona艂膮 tekstur臋.
Schemat organizacyjny
Regulamin restauracji musi zawiera膰 schemat organizacyjny wyja艣niaj膮cy zadania ka偶dego z pracownik贸w oraz to, kim s膮 szefowie.
Stworzenie schematu organizacyjnego jest niezb臋dne, aby unikn膮膰 problem贸w zwi膮zanych z dezorganizacj膮 i hierarchi膮.
Zgodnie ze schematem organizacyjnym, zadania w kuchni zostan膮 opracowane w spos贸b szybki i uporz膮dkowany, zgodnie z terminami dostaw naczy艅, co zostanie docenione przez go艣ci.
Lojalno艣膰
Lojalno艣膰 gastronomiczna restauracji b臋dzie zale偶a艂a od jako艣ci obs艂ugi i serwowanych da艅.
Zaspokojenie potrzeb ka偶dego klienta nie jest 艂atwym zadaniem, dlatego kluczem do zagwarantowania, 偶e ka偶dy, kto opu艣ci restauracj臋, wr贸ci z ch臋ci膮 czego艣 wi臋cej, b臋dzie indywidualna uwaga.
Oferta
Oferta gastronomiczna Twojego menu musi by膰 uderzaj膮ca, jest to jeden z najwa偶niejszych punkt贸w, kt贸ry wyr贸偶ni Ci臋 na tle konkurencji.
Potrawy podawane w restauracji musz膮 by膰 oryginalne, wsp贸艂czesne, mi艂e dla oka restauracji i musz膮 zachowa膰 r贸wnowag臋 pomi臋dzy sk艂adnikami.
Menu nie powinno by膰 rozbudowane, poniewa偶 zwi臋ksza to niezdecydowanie jad艂odajni. Powiniene艣 skupi膰 si臋 na zaprojektowaniu zwi臋z艂ego, ale zr贸偶nicowanego menu.
Cel
Wa偶ne jest, 偶e jako firma mo偶esz rozwija膰 cele, ustalaj膮c warunki, kt贸re pozwol膮 Ci okre艣li膰 realizacj臋 tych cel贸w w kr贸tkim, 艣rednim i d艂ugim okresie czasu poprzez dzia艂ania operacyjne.
Cele mog膮 by膰 indywidualne dla ka偶dego sektora restauracji, tak aby ka偶dy z pracownik贸w czu艂 si臋 cz臋艣ci膮 jego realizacji i sukcesu w zarz膮dzaniu.
FAQ
Jakie zasady powinni艣my ustali膰 przy zak艂adaniu restauracji?
Musimy ustali膰 zasady dotycz膮ce zatrudniania pracownik贸w, godzin pracy i przerw w pracy, urlop贸w i nieobecno艣ci pracownik贸w, powierzchni restauracji, obowi膮zk贸w firmy wobec pracownik贸w oraz czynno艣ci zabronionych w restauracji.
Jakie aspekty pomagaj膮 restauracji odnie艣膰 sukces?
Innowacyjno艣膰, empatia, szkolenia, dobry produkt, jasny schemat organizacyjny, dobry program lojalno艣ciowy, przejrzysta oferta i bardzo konkretny cel to klucz do tego, by pom贸c restauracji odnie艣膰 sukces.